A forma 1 gumiabroncsai
A Forma 1-es autók egyik legfontosabb alkotórésze a speciálisan erre a
versenyzési formára kialakított versenygumik. A keverék vagy a futófelület
szerint többféle abroncsot különböztethetünk meg, a keverék szempontjából lehet
szuper lágy, lágy, közepesen kemény vagy kemény a gumiabroncs meghatározása, a
futófelület barázdáltsága felől az intermediate (közepesen nedves pályára való
abroncs), és a esős gumikat ismerhetjük. A legutóbbi versenyszezonokban a Michelin,
a Bridgestone, és a Pirelli márkák voltak azok a szállítók, akik képesek voltak
erre az extrém versenyzési formára megfelelő minőségű abroncsokat
kifejleszteni.
Egy normál utcai gumiabroncs futásteljesítménye 50 és 80 ezer kilométer között
mozog, míg egy Forma 1-es gumi a legtöbb esetben a 100 kilométeres
futásteljesítményt sem éri el. A formula 1-es gumik esetében a tapadás a döntő
tényező, és ezt csak speciális keverékekkel lehet elérni. Az egyre jobb
gumiknak köszönhetően olyan mértékben nőtt a versenytempó az idők során, hogy a
90-es évek végétől már erősen korlátozni kellett a gumik méretét és egy időben
a felületét is, hogy az abroncsok kevesebb erőt legyenek képesek az útra vinni,
a tapadásuk gyengüljön, ezáltal csökkenjen a kanyar sebesség és némileg a
egyenesekben elérhető sebesség is. A 2006-os szezonig általában mindig két
gyártó versenyzett egymással, de ez 2007-től megváltozott, és azóta már csak
egy gyártó szállítja a szükséges mennyiségű abroncsokat minden egyes
versenyistálló számára.
2007-től tehát egyedül a Bridgestone szállított, általában négy különböző
keverékkel érkezett a versenyekre a lágytól a keményig, amiből a csapatoknak a
verseny folyamán kötelező volt legalább egy lágy és legalább egy kemény
garnitúrát felhasználnia, kivétel ez alól csak az esős idő jelenthetett. A
kemény keverékű abroncsok hosszabb futásteljesítménnyel, viszont kisebb
tapadással rendelkeztek, a lágyabb keverékek fordítva, rövidebb utat voltak
képesek futni, viszont jobban tapadtak. A csapatok ezek figyelembevételével
alakították minden versenyre a stratégiájukat.
2011-től a Pirelli lett a egyedüli szállító, a szabályok hasonlóak a fentebb
említettekhez, a Formula 1 tulajdonosa, Bernie Ecclestone viszont
hangsúlyozottan kérte a gyártót, hogy gyorsan kopó és kevésbé tapadó
abroncsokat hozzon a futamokra a versenyek izgalmasabbá tétele érdekében,
amivel sajnos néhány esetben kissé meg is tépázódott a híres gumigyártó
nimbusza. A Forma 1-es verseny gumikon különböző színű festésekkel kötelező
feltüntetni, hogy az abroncs melyik típushoz tartozik, tehát lágy e, közepes,
vagy esetleg kemény keverékű. Ezáltal mind a konkurens csapatok, mind pedig a
nézők tisztában lehetnek a csapatok által éppen használt gumik fajtájával és
ezáltal következtethetnek a csapat stratégiájára, ami szintén a versenyek
izgalmasabbá tételére lett kitalálva.