10 tipp a gumiabroncsok ápolásához
A michelin.hu újabb remek tanácsai a gumiabroncsok élettartamának meghosszabbításához, a minőségük megóvásához.
1. A tapadási
felület. Az abroncsok egyenként körülbelül egy tenyérnyi felületen érintkeznek
csak az úttal, a biztonságos közlekedés, a komfort és üzemanyag-fogyasztás
szempontjából tehát nagyon fontos, hogy megfelelően karbantartsuk a
gumiabroncsokat.
2. A gumik kopása és a mintázat mélysége. Fontos, hogy
tudjuk, mennyire kopott a gumiabroncsunk futófelülete, ha profil mélysége 1,6
milliméterig csökken, feltétlenül cserélje le a kopott abroncsokat. A megfelelő
futófelületi mélység nélkül nem garantálható a biztonságos közlekedés, az
abroncs nem tudja elvezetni megfelelően a vizet, ezáltal veszélyes mértékre
emelkedik az aquaplaning kockázata. Az 1,6 mm mélységet kopásjelzők mutatják a
gumiabroncsokon.
3. Gumiabroncsban
lévő levegő nyomása. A megfelelően, helyesen beállított guminyomás rendkívül
fontos, hogy az autó irányítása mindig kellően kontrollálható legyen. Ezen
kívül, ha alacsony a nyomás, megnő a kopás szintje és rongálódik az abroncs
belső szerkezete, nagyobb nyomás estén nem egyenletes a gumik kopása, és
szintén romlik a gumik minősége. Célszerű kéthetente, de legalább havonta
leellenőrizni minden gumiabroncs kopását, hogy egyrészt a biztonságos
közlekedés, másrészt az abroncsok minősége minél tovább fenntartható legyen.
4. A kerekek
kiegyensúlyozottsága. A megfelelően kiegyensúlyozott kerekeknek nincsenek
nemkívánatos vibrációi, és így a gumiabroncsok sem kopna gyorsabban, illetve
helytelenül. Ha a futófelület egyenetlenül és túl gyorsan kopik, egyértelműen
rossz a kerekek kiegyensúlyozottsága. Célszerű ezt évente egyszer szakműhelyben
leellenőriztetni.
5. Futómű
helyes beállítása. Ha futóművek elállítódnak, az jobban igénybe veszi az
abroncsokat, nagyobb és helytelen kopás jelentkezhet. Célszerű ezt is
leellenőriztetni szakműhelyben, ami nem nagy összeg, viszont sok kártól óvhatja
meg a pénztárcánkat.
6. A hátsó
tengelyen lévő kerekek. Sokan azt hiszik, hogy mindig az első tengelyen kell
lenniük a kevésbé kopott abroncsoknak, holott ez pont fordítva van. Ugyanis
amikor az autó megcsúszik például a nedves hideg, vagy havas jeges útfelületen,
akkor ma legtöbb esetben a gépkocsi hátulja veszti el a tapadását és tör ki az
egyenes haladásból. Ezért jobb ha a jobb gumik hátul vannak felszerelve.
7. A szelepek
minősége. Amennyiben arra gyanakszunk, hogy ereszt az egyik gumiabroncs, lehet
az elhasználódott szelep a hibás. Érdemes ezeket is ellenőrizni bizonyos
időközönként.
8. A tárolás
kérdésköre. Ha a szezonon kívüli abroncsokat nem megfelelően tároljuk, az akár
komoly veszélyt is jelenhet a gumiabroncsok számára. Figyeljünk oda a helyes
tárolási szabályokra.
9. Ha
megsérül az egyik abroncsunk, javításra szorulhat. Ezt csak szakemberrel szabad
elcégeztetni.
10. A gumiabroncs élettartamát öt éves kora után már csak akkor szabad tovább használni, ha a évente szakemberrel leellenőriztetjük a minőségét. Ne közlekedjen elöregedett gumiabroncsokkal, mert azok már nem biztosítanak megfelelő tapadást.