A futómű beállítás alapvetően fontos
A futómű beállítás alapvetően fontos
A futóművek rendkívül fontos alkotórészei a gépjárműveknek, elég ha arra gondolunk, hogy ezek nélkül az autót mozdítani sem tudnánk. Az autók futóműveit több feladat egyidejű ellátására tervezik, egyrészt a gépjármű súlyát hordozzák, másrészt a biztonságos vezethetőséget és irányíthatóságot is meg kell oldaniuk.
Mivel teljesen sima útfelület sehol nem létezik, az autópályáktól az alsó rendű utakig biztosítaniuk kell az útfelület egyenetlenségeinek minél hatékonyabb elnyelését, ami nemcsak az gépkocsiban helyet foglalók kényelmi céljait szolgálja, hanem alapfeltétele a biztonságos közlekedéshez szükséges megfelelő szintű gumi tapadásnak is. Amikor a kerék egyenetlenségen halad keresztül, a lengéscsillapítók és a rugók együtt működésének köszönhetően elnyelődik az adott lökésszerű energia behatás, és a karosszéria rázkódása minimálisra csökken.
Mindezeket a fontos feltételeket csak a karbantartott és helyesen beállított futóművek képesek biztosítani. Az autó vezetőjének minden útviszonyok közepette szüksége van a jármű precíz irányíthatóságára, hiszen e nélkül nem tudná megoldani a jármű biztonságos közlekedését, és nem tudná biztosítani az autóban ülő személyek biztonságát sem. A helyesen beállított futóművek ezeken kívül a velük kapcsolatban álló alkatrészek használhatóságára, kopására is kihatnak, a harmonikus működésük alapfeltétele.
Valószínűleg mindenki tisztában van hazánk útjainak rendkívül rossz minőségével, ezek a kátyús kerék és felfüggesztés gyilkos utak az átlagosnál jobban igénybe veszik a futóművek alkatrészeit, a rengeteg negatív behatás a pontos értékekre beállított alkatrészeket sajnos egy idő után könnyen elállíthatja. Amikor a kerekek összetartása, dőlésszöge és utánfutás szöge a normális közlekedéshez szükséges értéktől eltér, a jármű megfelelő irányíthatósága már nem biztosított 100 százalékosan, az autó sofőrjének folyamatos korrigálásokat kell végeznie a kormányzáskor, és itt nemcsak a kanyarodást értjük, hanem az egyenes haladást is.
Az elállítódott futóművek egyenes következménye a gumiabroncsok megfelelő tapadásának a csökkenése is, ami már veszélyessé is teheti a járművel való közlekedést. Másik káros következmény, hogy az elállítódott futómű miatt a környező alkatrészek kopása megnő, nagymértékű elállítódás után pedig rongálódhatnak is.
Harmadik költségnövelő tényező, hogy növekszik a kerek súrlódás, ezáltal az autó fogyasztása is növekszik.
Célszerű tehát az autók futóművének beállítottságát rendszeresen ellenőrizni, rendellenes működés esetén azonnal szervizhez fordulni.