A guminyomás ellenőrzésének fontossága
A guminyomás ellenőrzésének fontossága
Több guminyomással kapcsolatos vizsgálat is készült az utóbbi években, és mindegyik elég lesújtó eredménnyel zárult. Az autósok évente csak Európában az alacsony guminyomás miatt hihetetlen mennyiségű üzemanyagot pazarolnak el, ami több mint 2 milliárd liter benzint és gázolajat jelent. Ennek az óriási mennyiségű pazarlásnak környezetszennyező hatása közel 5 millió tonna széndioxid levegőbe jutását eredményezi, és ráadásként a több mint 12 000 000 millió feleslegesen elkopott gumiabroncs környezetszennyező és energiapazarló hatását is meg kell említenünk. És mindez mindössze azért történhet meg, mert az autósoknak vagy nem elégségesek az ismereteik a helyes guminyomás mibenlétéről és fontosságáról, vagy egyszerűen nem figyelnek oda erre a rendkívül fontos dologra. És végül, de egyáltalán nem utolsósorban a helytelen guminyomással autózók a saját maguk és környezetük biztonságát is nagymértékben veszélyeztethetik.
Az egyik ilyen felmérés, amelyet a Nemzetközi Autós Szövetség is támogatott, és több nemzeti autóklub segítségével, valamint a legnagyobb gumigyártóval végeztek el nyilvános parkolókban, döbbenetes eredményt hozott, mely szerint az autósok 70%-a jár a megfelelőnél alacsonyabb guminyomással. Még drasztikusabbá teszi ezt a felmérést az, hogy ezen vezetőknek több mint 7%-a gumigyártók által kritikusnak mondott, 0,5 barral kisebb guminyomással közlekedik, fél százalék pedig a már veszélyesnek tartott 0,75 barral kevesebb nyomással vesz részt a forgalomban. Ráadásul ezen autósok több mint 10%-a az 1,6 milliméteres határérték alá kopott gumiabronccsal közlekedik alacsony guminyomással.
Tehát van még mit tenni, hogy a gépkocsi vezetők tudatosabbak legyenek a guminyomás helyes beállítása és ellenőrzése irányában.
Mik lehetnek az elégtelen guminyomás negatív következményei? Az úttartás erősen leromolhat, legvégső esetben az autó feletti uralmát is elvesztheti a vezető. Az autó kanyarstabilitása és kormányozhatósága csökken, a gumik minősége rohamosan romlik, ami balesetveszélyhez is vezethet. (Ha a guminyomás magasabb az ideálisnál, akkor az optimális tapadás csökken az úttal, a fékút megnő és a menetstabilitás is romlik, és más okokból ugyan, de ebben az esetben is veszélybe kerülhet a gumiabroncs épsége.)A károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás növekedését már említettük fentebb, Akár nagyobb, akár kisebb a guminyomás a javasolt értéktől, az a menetkomfort romlásával jár. Ha guminyomás túl magas, az autó pattogni fog az úton, ha a nyomás kisebb, a gépkocsi imbolyogni kezd, és a mozgása bizonytalanná válik. A guminyomás helytelensége következtében a gumik kopása rendellenesen megy végbe, ami egy bizonyos szint után ugyancsak a vezetés biztonságát veszélyezteti.
A guminyomás helyességét jó esetben két hetente, de legalább havonta ajánlatos ellenőrizni, amiből a pótkereket sem szabad kihagyni.