A hólánc fontossága
A téli időszakban sokkal kevesebb autós indul útnak, mint az év bármely más szakában, ettől függetlenül érdemes alaposan felkészülni a téli körülményekre, mert a balesetveszély mégis jóval nagyobb. A téli gumik használata alapvetően fontos téli útviszonyok közötti biztonságos autózáshoz, viszont lehetnek olyan havas útviszonyok, amelyekkel már a téli gumiabroncsok sem tudnak elbánni. Ha az utakat vastag hó fedi, ráadásul alatta el is van jegesedve, akkor már csak a hólánc segíthet, ami a több emelkedővel, hegyvidéki utakkal rendelkező országban kötelező kellék az autósok számára, és ha ezekbe az országokba utaznánk autóval a téli időszakban, hólánc nélkül az ottani szabályozások szerint be sem léphetünk a határon.
A hóláncok felszerelése és használata az évtizedek alatt rengeteget fejlődött, a régi nehézkes felszerelés és bonyolultság már a múlté, a mai hóláncok jóval könnyebek, egyszerűbben felszerelhetőek és a gumikat sem károsítják. Amennyiben a használati útmutató lépéseit pontosan betartjuk, a fel- és leszerelésük lényegében percek alatt elvégezhető. Mielőtt élesben használnánk a hóláncokat, érdemes előtte egy próbát tenni a felszereléssel, hogy még véletlenül se akkor derüljön ki, hogy rossz méretet vettünk, amikor már késő.
Sokan gondolják azt, hogy mivel Magyarországon nem kötelező a hólánc, felesleges azt beszerezni és az autóban készenlétben tartani, ha úgysem utaznak külföldre. Azonban a KRESZ lassan tíz éves módosítása után a hatóságok már hazánkban is olyan elhavazott útszakaszokat, ahol kötelezően csak hólánccal lehet gépkocsival behajtani. Ezt 'hólánc használata kötelező' táblával jelölik.
Bár vannak olcsón beszerezhető hóláncok is, a minőségük meglehetősen gyenge, hamar elszakadnak, ezért érdemesebb a jobb minőségű drágább változatok közül választani, élettartamuk jóval hosszabb, és a használatuk is könnyebb. A megfelelő hólánc kiválasztásnál a legfontosabb a gumik méretét szem előtt tartani, valamint azt, hogy a kerékjáratba akadálymentesen beférjen. Az sem mellékes, hogy ne csak keresztirányban legyen megvezetve, hanem hosszanti irányban is, ezzel ugyanis jelentősen javul a kormányozhatóság. A hóláncokat mindig a meghajtott kerékre kell felszerelni (ezeken kívül természetesen a meghajtás nélküli kerekre is fel lehet tenni), érdemes ezt már előre begyakorolni. Miután a hóláncokat felszereltük, minden esetben haladjunk pár tíz métert, majd ellenőrizzük le a hóláncok feszességét. A jelenlegi szabályozások szerint maximum 50 kilométeres sebességgel lehet haladni vele, és hómentes útszakaszon tilos használni.