A Michelin kampánya a DOT-számról és a gumik valós öregedéséről
Első számú cáfolandó alapvetés
'Lehetőleg a DOT-szám alapján legfiatalabb gumit vásároljuk csak meg, mivel minél régebbi az abroncs, a gumi annál inkább elöregedett.'
Nos ez azért téves elképzelés a gyártó szakemberei szerint, mert tárolás közben alig öregszik a gumi anyaga, viszont felszerelés után használatba véve lényegében hatványozottan kezd el öregedni.
Azért öregszik csak kis mértékben tárolás közben a gumiabroncs, mert nincs terhelve, nincs légnyomás alatt, és a tárolóhelységekben nincs kitéve nagy hőmérsékleti ingadozásnak sem. Az így tárolt abroncs csak elenyésző mértékben a használatba vett abroncshoz viszonyítva.
Tehát akkor mi számít fontosnak az öregedés szempontjából?
A felszerelés és a használatba vétel dátuma.
Ettől az időponttól kemény fizikai és hőmérsékleti igénybevételnek van kitéve minden abroncs. Az úttest hibái, érdessége, valamint a környezeti tényezők intenzíven elkezdik öregbíteni. Például öregbítő tényezők
-
a nagy hőmérsékleti hatások nagy sebességeknél, nagy terheléseknél, vagy az esetleges alacsony légnyomás miatt.
-
amikor az autó áll, az abroncs akkor is használatban van, súlyt visel, magas légnyomás feszíti továbbra is.
Kutatások igazolják-e a fentebb elmondottakat?
Három tesztet végeztek eddig világszinten ebben a témában, a Koreai és a Németországi tanulmány azt igazolta, hogy a vadonatúj és a három évig zárt helyen tárolt gumiabroncsok között nincs semmilyen teljesítménybeli különbség. A Szaudi vizsgálat eredménye pedig az volt, hogy a gépkocsira felszerelt és használatba vett gumiabroncs egy év alatt annyit öregszik, mint a zárt helyen tárolt tíz év alatt.
De akkor mégis mikor kell lecserélni mindenképpen a gumiabroncsokat?
A Michelin ajánlása szerint 10 évesnél idősebb abroncsokat még akkor sem szabad használni, ha azok kizárólag zárt helyen voltak tárolva légnyomás nélkül, és soha nem voltak felszerelve, illetve használatba véve.
A gyártó megfigyelései szerint a tíz évesnél idősebb gumik esetében már nem garantálható 100 százalékosan, hogy minden közúti forgalomban előforduló erőhatásnak biztosan ellent tud állni, főleg, ha azok már tíz éve az autóra van szerelve.
Természetesen egy átlag autós, aki csak 10 ezer kilométert közlekedik egy évben, valószínűen legkésőbb 6 - 8 évesen le fogja cserélni a gumiabroncsokat, de létezhetnek ettől eltérő esetek is. Ezért szükséges, hogy mindenképpen tartsuk be a tíz éves időhatárt.
Az abroncsok egyszerű karbantartása
-
Figyeljünk a helyes légnyomásra!
-
Ellenőriztessük a futómű beállításokat minimum évente egyszer.
-
Vizsgájuk át az abroncsokat sérüléseket keresve minden le és felszereléskor, vagy legalább évente.
-
Figyeljünk oda a profilmélységre!