A Pirelli hivatalos állásfoglalása - Silverstone
A Pirelli hivatalos állásfoglalása- Silverstone
TÖBB OK VEZETETT AZ ABRONCSOK MEGHIBÁSODÁSÁHOZ
SILVERSTONE-BAN: A HÁTSÓ ABRONCSOK FORDÍTOTT SZERELÉSE, ALACSONY ABRONCSNYOMÁS,
EXTRÉM KERÉKDŐLÉSSZÖG ÉS MAGAS RÁZÓKÖVEK
A 2013-AS ABRONCSOK NEM VESZÉLYEZTETIK A BIZTONSÁGOT A MEGFELELŐ MÓDON
HASZNÁLVA
A 2013-BAN HASZNÁLT KORSZERŰ ABRONCSOK FEJLESZTÉSÉHEZ ÉS KEZELÉSÉHEZ
ELENGEDHETETLEN AZ ABRONCSMŰKÖDÉS VALÓS IDEJŰ ADATAIHOZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS. A
SZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSÁT KÉRTE A PIRELLI
MEGÁLLAPODÁS A FIA-VAL A TÉLI TESZTRŐL ÉS A SZEZONBELI TESZTRŐL AZ
ABRONCSFEJLESZTÉS ÉRDEKÉBEN
A KANADAI SZABADEDZÉSEN TESZTELT KEVLAR-ÖVES HÁTSÓ ABRONCSOKAT HASZNÁLJÁK MAJD
NÉMETORSZÁGBAN
A MAGYAR NAGYDÍJTÓL ÚJ ABRONCSOK KERÜLNEK BEVEZETÉSRE, MELYEK A 2012-ES
SZERKEZETET ÖTVÖZIK A 2013-AS GUMIKEVERÉKEKKEL. EZEK SILVERSTONE-BAN KERÜLNEK
TESZTELÉSRE A PILÓTÁKKAL A 2013-AS AUTÓKON A FIATAL PILÓTÁK TESZTJÉN
PAUL HEMBERY: “Ami Silverstone-ban történt, rendkívül felzaklatott bennünket. Ezeknél a korszerű abroncsoknál elengedhetetlen az olyan adatok ismerete, mint a hőmérséklet, nyomás és kerékdőlésszög. A szabályok módosítására várva olyan abroncsokat vezetünk be, melyek könnyebben kezelhetők.”
Milánó, 2013. július 2. – A Silverstone-ban használt
abroncsok alapos elemzését követően a Pirelli megállapította, hogy a
meghibásodás okai alapvetően a következő tényezők kombinációjában keresendők:
1) A hátsó abroncsok, melyeket rossz oldalra szereltek fel: más szóval, a
meghibásodott autókon a jobb oldali abroncsot a bal oldali helyére szerelték és
fordítva. Az idei abroncsoknak aszimmetrikus a szerkezete, vagyis nem úgy
lettek tervezve, hogy felcserélhetőek legyenek. Az oldalfalakat úgy tervezték,
hogy specifikus terhelést bírjanak el az abroncs belső és külső oldalán. Az
abroncsok felcserélése tehát bizonyos körülmények között befolyásolja a
működésüket. Különösen a külső részt tervezték arra, hogy megbirkózzon a nagy
terheléssel, amely az olyan nehéz pályák kanyarjaiban lép fel, mint
Silverstone, ahol gyors bal kanyarok és helyenként különösen durva rázókövek
találhatók.
2) Az abroncsnyomás, ami túlságosan alacsony volt, de
mindenesetre alacsonyabb a Pirelli által javasoltnál. Alacsonyabb nyomás
mellett az abroncs nagyobb igénybevételnek van kitéve menet közben.
3) Az extrém kerékdőlésszög használata.
4) A rázókövek, melyek különösen durvák a gyors kanyarokban, például a négyes
kanyarban Silverstone-ban, ahol a legtöbb meghibásodás történt. Ez a bal hátsó
abroncsokat érintette. Az egyetlen probléma, ami Silverstone előtt felmerült, a
leválás volt, ami teljesen mással van összefüggésben. A leválás megszüntetésére
a Pirelli azt a megoldást javasolta, hogy a csapatok azokat az abroncsokat
használják Silverstone-tól kezdve, melyeket Kanadában kipróbáltak. Amikor ezt a
javaslatot elutasították, a Pirelli keresett egy másik megoldást laboratóriumi
teszteléssel, egy másik kötési eljárást a futófelületnek a karkaszhoz
erősítésére. Tehát a leválásnak semmi köze ahhoz, ami Nagy-Britanniában
történt.
Az elemzés eredményei alapján a Pirelli szeretné hangsúlyozni:
1) Az abroncsok rossz oldalra történő felszerelését mindenki alábecsülte:
mindenekelőtt a Pirelli azzal, hogy nem tiltotta meg.
2) Hasonlóképpen, az alacsony abroncsnyomás és az extrém kerékdőlésszög, amibe
a Pirellinek nincs beleszólása, olyan döntés, amely veszélyes lehet bizonyos
körülmények között. Ezért a Pirelli arra kérte a FIA-t, hogy tegye ezt precíz
jövőbeni vizsgálat tárgyává. A Pirelli azt is kérte, hogy jelöljenek ki egy
elkötelezett képviselőt ezen szabályok betartásának az ellenőrzésére.
3) A Pirelli szeretné hangsúlyozni azt is, hogy a 2013-as abroncsok semmilyen
módon nem veszélyeztetik a pilóták biztonságát, ha megfelelően használják őket,
és a FIA által előírt valamennyi biztonsági előírásnak megfelelnek.
A logikus következtetés az, hogy a 2013-as abroncsok teljesítményével és
műszaki fejlettségével rendelkező abroncsoknál elengedhetetlen, hogy maga a
Pirelli szabályozza és gondosan ellenőrizze őket. Az abroncsok optimális
működésének biztosításához az olasz cégnek valós idejű adatokra van szüksége a
csapatoktól olyan alapvető paraméterek tekintetében, mint a nyomás, hőmérséklet
és kerékdőlésszög. Az új szabályokra várva, melyek lehetővé teszik, hogy a
Pirelli hozzájusson e korszerű abroncsok fejlesztéséhez és kezeléséhez
szükséges adatokhoz, a következő intézkedéseket javasolja a következő
nagydíjakra nézve a FIA-val, a FOM-mal, a csapatokkal és a pilótákkal
egyetértésben
1) A jelenlegi abroncs továbbfejlesztett változatának –
melyet Kanadában teszteltek (és tökéletesen megbízhatónak bizonyult) – a
használata a Német Nagydíjon ezen a hétvégén. Ez felel meg leginkább a
Nürburgring technikai jellemzőinek. A július 7-i Német Nagydíjon használandó hátsó
abroncsok Kevlar-konstrukcióval készültek a jelenlegi acélszerkezet helyett,
valamint a 2012-es övszerkezettel, így biztosítják a maximális stabilitást és a
megfelelő úttartást. Lévén, hogy ezek az abroncsok is aszimmetrikusak,
szigorúan tilos lesz fordítva szerelni őket. Az első abroncsok viszont
változatlanok maradnak.
2) A Magyar Nagydíjtól kezdve egy új abroncsszéria bevezetése. Az új abroncsok
szimmetrikus szerkezetűek lesznek, és maximális biztonságot nyújtanak majd az
adatokhoz való hozzáférés nélkül is – ami azonban elengedhetetlen a korszerűbb
2013-as abroncsok optimális működéséhez. A Magyar Nagydíjtól használatos
abroncsok a 2012-es abroncsok jellemzőit ötvözik a 2013-as gumikeverékek
teljesítményével. Lényeges, hogy az új abroncsoknak a 2012-es abroncsoknak
megfelelő szerkezetük, konstrukciójuk és övszerkezetük lesz, ami maximális
teljesítményt és biztonságot nyújtott. A gumikeverékek a 2013-asok lesznek,
melyek gyorsabb köridőt és szélesebb működési skálát biztosítottak. Ez az új
specifikáció, a FIA-val történt megállapodás szerint, a versenypályán kerül
tesztelésre a csapatok közreműködésével a 2013-as autókon Silverstone-ban
július 17 és 19 között a pilótákkal a fiatal pilóták tesztje alatt. Ezek a
tesztek hozzájárulnak majd az új abroncsszéria végleges fejlesztéséhez,
lehetőséget adva a csapatoknak az autók beállításának elvégzéséhez.
Paul Hembery, a Pirelli motorsport igazgatójának nyilatkozata: “Ami
Silverstone-ban történt, teljesen váratlan volt, ez az első alkalom, hogy
ilyesmi megesett a Pirelli több mint százéves motorsport történetében. Ezek az
események, melyek teljesen felzaklattak bennünket, megerősítik az általunk
javasolt változások sürgős bevezetésének szükségességét – melyek bevezetésre is
kerülnek Németországban a pénteki szabadedzésen. Köszönetet szeretnénk mondani
a FIA-nak, a FOM-nak, a csapatoknak és a pilótáknak, hogy készek voltak gyorsan
azonnali megoldást keresni a problémára. Különösen a – FIA-val egyeztetett –
téli tesztek elfogadása, melyek alkalmasabbak az abroncsfejlesztésre, és a
szezonbeli tesztek lehetősége fog hozzájárulni a fokozott biztonságot és
teljesítményt nyújtó abroncsok kialakításához. Szeretném újra hangsúlyozni,
hogy a 2013-as abroncsok a megfelelő módon használva tökéletesen biztonságosak.
A Silverstone-ban történtek után azonban teljes hozzáférést kértünk a valós
idejű abroncsadatokhoz az abroncsok megfelelő használatának és fejlesztésének
biztosítása érdekében, melyek az elvárásoknak megfelelően korszerűek és olyan
nagy teljesítményűek, hogy átlagosan több mint két másodperccel csökkentek a
köridők. A szabályok módosítására várva olyan abroncsokat vezetünk be, melyek
könnyebben kezelhetők.”
HEMBERY: SZERETNÉNK KÖSZÖNETET MONDANI A CSAPATOKNAK, A
PILÓTÁKNAK, A FIA-NAK ÉS A FOM-NAK A TÁMOGATÁSÉRT
A korábbi sajtóközleményhez kapcsolódóan, mely a Silverstone-ban történt
abroncsok meghibásodásának okait részletezte, Paul Hembery az alábbiakat
szeretné még hozzátenni: “Azokkal a benoymásokkal ellentétben, melyeket
néhányan kialakítottak, szeretném kiemelni az együttműködést és támogatást,
melyet a csapatoktól, pilótáktól, a FIA-tól és a FOM-tól kaptunk. Semmi esetre
sem szándékozunk vitába keveredni senkivel. Vállaljuk a sajtóközleményben
leírtaknak megfelelő felelősséget. Mivel nincs teljes beleszólásunk az
abroncsok használatába, ezért mindegyik fél közreműködésére szükségünk van.
Hálásak vagyunk azért, hogy az előbbiekre való tekintettel minden résztvevő
féltől teljes támogatást kapunk.
info: www.pirelli.com