A téli vezetés veszélyei elkerülhetőek
Mikor a tél hirtelen bekeményít, és havas jeges utakkal várja az autósokat, többszörösére nő a ráfutásos balesetek, az árokba csúszások száma. És ez minden évben így van, mintha az autóvezetők nem tanulnának a mások hibájából. Mi lehet az oka ezeknek a baleseteknek, és lehet elkerülni ezeket?
A fő ok egyértelműen az autósok alkalmazkodási hiánya. Ha lelesik a hó, az autósok legnagyobb része akkor sem kel fel korábban, hogy lassabb és óvatosabb vezetéssel érjen oda munkahelyére, de aki nem a munkába igyekszik, az is próbálja ugyanúgy vezetni autóját, mint azt nyáron megszokta, mintha mi sem történt volna. Pedig a megváltozott körülmények mindig megkövetelik a hozzájuk alkalmazkodó vezetési technikák használatát, egyszerűen így foglalható össze a balesetek elkerülésének kulcsa. Legyen bármilyen gumi az autónkon, a latyakos, jeges és havas utakon közlekedve az autó nagyon könnyen elérheti a fizikai határait, ami megcsúszással, a gépkocsi irányíthatatlanná válásával, és a fékút lényeges megnövekedésével jár. Itt más megoldás nincs, a vezetési stílusunkat ezekhez a veszélyes körülményekhez kell igazítanunk. A száraz úton megszokott sebességet nedves úttesten harmadával, havas útfelületen felével és jeges úton már 70 – 80 %-kal is csökkentenünk kell, hogy biztonságosan közlekedhessünk, a fékút is megfelelő legyen.
A téli közlekedés aranyszabálya az alacsonyabb sebességgel való vezetés, és megnövelt követési távolság betartása. Fontos, hogy tudatosítsuk, a téli vezetés hosszabb menetidővel jár, tehát induljunk útnak korábban, mint megszoktuk, és minél rosszabbak a téli körülmények, annál hosszabb menetidővel szükséges számolni.
Indulás előtt minden ablakot teljes mértékben jégmentesítsünk, a kilátásunk legyen 100%-os.
Havas, jeges úton indulás után célszerű egy-két óvatos fékezéssel kipróbálni, hogy mire is számíthatunk, ha hirtelen meg kell állnunk, persze ellenőrizzük előtte, hogy nem jön e mögöttünk jármű.
Amikor csúszós úton haladunk, alapszabály, hogy a hirtelen kormánymozdulatokat kerüljük el. Az autó ilyenkor könnyen megcsúszhat, megpördülhet, vagy kitörhet. A hirtelen kormánymozdulatok főként a kanyarodás, előzés vagy sávváltás közben fordulhatnak elő, ezekre a manőverekre fordítsunk különös figyelmet.
Ha betartjuk a megnövel követési távolságot, a fékezéseket, lassításokat akkor is kezdjük el hamarabb, mint azt normál időjárási körülmények között megszoktuk.
Ha kanyarodunk, már a kanyar bejárata előtt le kell lassítanunk, a kanyarban már nem szabad fékeznünk, mert könnyen kicsúszhat a jármű.
Mielőtt beszállunk az autóba, takarítsuk le a cipőnkről a havat, a lábunk még véletlenül se csúszhasson meg a pedálokon.
Rendkívül kiszámíthatatlan útviszonyokat eredményez, amikor a jeges úttestre friss hó esik rá, ha ilyenkor nem körültekintően választjuk meg a sebességet, szintén könnyen megcsúszhat a gépkocsi.
Végezetül téli körülmények között soha ne becsüljük túl se az autónk, se a saját képességeinket.