Alu felni vásárlás - de mégis hogyan?
Mire figyeljünk oda elsőként?
Elsőként kénytelenek vagyunk eloszlatni egy 'félreértést', miszerint a könnyűfém keréktárcsa könnyebb, mint az acél lemezfelni. Az estek nagyon magas számában az alufelnink nehezebb lesz a lemezfelninktől, és ezzel valamelyest növekedni fog autónk alatt a rugózatlan tömeg. Ez jó esetben csak kisebb plusz rázkódást fog jelenteni közlekedés közben.
Persze léteznek valóban könnyebb alufelnik is, viszont azokhoz igencsak mélyen kell a pénztárcánkba nyúlnunk.
Jöjjenek most a fontosabb kérdések, és ezek a méretekkel kapcsolatosak.
Alapvető elhatározás a legtöbb autótulajdonos fejében, hogyha már szépítünk járművünkön könnyűfém felnikkel, akkor mindenképpen növelni kellene a méreteket is, mind szélességben, mind pedig átmérőben. A nagyobb szebb, és ezzel nem is nagyon lehet vitázni. Személy szerint és mégis javasolnám a méret megtartását is, de ha mégis növelni akarunk, lehetőleg csak egy fokkal nagyobb felnire váltsunk.
Mi történhet a túl nagy felnire váltás esetén?
Kezdjük azzal, hogyha megtartjuk az eredeti méretet, akkor mi történik. Autónk akkor is jobban fog kinézni, nem szükséges peresebb (alacsonyabb oldalfalú), azaz jóval drágább gumiabroncsokra váltanunk, a megszokott utazási komfortunk lényegében maradéktalanul megmarad, nem javulnak viszont a kanyarodási tulajdonságok, így a vezetési élményünk sem lesz jobb. Már ha sportosabb vezetési élményre vágyunk.
Ha 2 collnál is nagyobb átmérőjű váltást, és 20 – 30 milliméternél is nagyobb szélesítést szeretnénk, akkor már nagymértékben is változhatnak a megszokott közlekedési tulajdonságok.
Pozitív változás lehet a kanyarvételi tulajdonságok javulása, ami azt jelenti, hogy jobb tapadással, nagyobb sebességgel kanyarodhatunk. Ez a vezetési élmény javulását is elhozza, bizonyos negatív tulajdonságokkal együtt. Mindazonáltal a kerekek több információt is közölnek az útról.
Milyen negatív következmények lehetnek?
Negatív fejleményként viszont nagymértékben romlanak a komfort tényezők, jóval erősebben fogjuk érezni a rossz magyar utak egyenetlenségeit, és jelentősen megnő a gumik zajszintje is.
Nagyobb probléma lehet ettől, hogy ha megcsúszás közeli helyzetbe kerülünk, akkor kevesebb lehetőségünk marad a korrigálásra. Növekszik majd az autó fogyasztása, jobban kopnak a fékek, és gyengébbnek érződik majd az autó. Valamint minden felfüggesztéshez tartozó alkatrész jobban kopik.
Célszerű ezért hozzáértővel megtanácskozni, hogy milyen nagy változtatásokat lehet biztonságosan végrehajtani, és milyenek változtatások lehetnek már veszélyesek közlekedésünk biztonságára.