Az ABS előnyei és hátrányai
Az ABS előnyei és hátrányai
Az ABS (Anti-lock Braking System) 2007 óta kötelező felszereltség az unióban, azaz csak olyan autót lehet forgalomba hozni, amelybe be van szerelve. Ez az aktívbiztonsági eszköz megakadályozza, hogy a fékezéskor a kerekek blokkoljanak, és megcsússzanak, így az autó vészfékezés esetén is kormányozható marad. A kerekekre szerelt speciális érzékelők pillanatok alatt érzékelik, ha egy adott kerék blokkol, és a fékezést megszüntetik a másodperc tört részéig.
Az ABS rendszert abból a célból fejlesztették ki, hogy a vezetés közbeni esetleges vészfékezés esetén se csússzanak meg a kerekek, ezáltal a tapadás rendelkezésre álljon, és a vezető ki tudja kerülni az elé került akadályt, valamint, hogy elkerülhető legyen az autó megpördülése, és a fékút is a lehető legrövidebb legyen.
A vészfékezés során mindig egy hirtelen, nagyon erős lábmozdulattal lépünk a fékpedálra, fontos, hogy ekkor a kuplung pedálra is rálépjünk, mivel a motor leállásával leáll a kormány szervó támogatása és az ABS is. Miközben a fékpedált nyomjuk, az remeghet, illetőleg kattogó hangot is adhat, ez az ABS rendszer működésének velejárója. Pumpáló fékezést soha ne alkalmazzunk, ez csak megzavarja a rendszer helyes működését.
Az ABS blokkolásgátló rendszerének legfontosabb előnyei:
- a fékezések legnagyobb részében lecsökkenti a fékút hosszát,
- Vészfékezés esetén a forgó és ezért tapadó kerekek miatt biztosítva van az autó irányíthatósága.
Az ABS rendszer hátrányai:
- kockaköves útszakaszon a a fékút megnövekedhet,
- a frissen esett és tapadó hóban való fékezéskor az első kerekek előtt nem gyűlik össze a hó, ami a fékezést segíthetné, ezáltal ekkor szintén nő a fékút,
- kavicsos, iszapos, sáros, vagy homokos útszakaszon az ABS a kapott jeleket nem tudja hasznosan értelmezni, ezért ugyancsak növekszik a fékút.
-
A blokkolásgátló rendszer elektronikus érzékelőkből, visszatöltő pumpákból és szelepekből, és egy központi számítógépből áll. A szenzorok információt gyűjtenek az autó mindegyik kerekénél, a szelepek csökkentik le a féknyomás erejét, a szelepekhez csatlakoztatott pumpák pedig a már lecsökkentett féknyomást töltik vissza. A vezérlő számítógép hangolja össze az ABS rendszerének összes részegységét.
Amikor a számítógép azt az információt kapja az érzékelőkből, hogy a lassulás túlzott mértékű, akkor utasítást küld a szelepeknek a fékerő csökkentésére. Ezt a parancsot mindaddig fenntartja, amíg gyorsulást nem észlel, ekkor viszont a visszatöltő pumpának ad parancsot. Ezt a folyamatot végzi a rendszer váltakozva, amíg a kerekek blokkolás nélkül meg nem állnak.