Eljött a téli gumi szezonja
Ma már remélhetőleg kevés autós van az országban, aki ne tudná, hogyha a napi középhőmérséklet 7 Celsius fok alá csökken, akkor itt az ideje a téli gumik felszerelésének. Hazánkban a tél és nyár között óriási különbségek vannak, a nyarunk inkább száraz, kevés csapadékkal, míg a tél nem ritkán fagyos, az utak többször is csúszósak víztől, hótól és jégtől. Az aszfalt nyári és téli hőmérséklete között akár 90 Celsius fok különbség, vagy több is lehet.
Az ilyen éghajlati körülményekre fejlesztették ki a gyártók a két különböző évszakra alkalmas nyári és téli gumijaikat. A gumik legfontosabb ismérve a tapadásuk, amit például egy nyári minőségi abroncs meleg aszfalton tökéletesen tud teljesíteni, viszont átlagosan 7 Celsius fok alatt az anyaguk felkeményedik, rugalmasságuk jelentősen romlik, ezáltal a tapadás olyan mértében csökkenhet, ami már veszélyessé válhat. A téli gumiabroncsok anyagának keverékét viszont pont úgy alakították ki, hogy azok kemény mínuszokban is megfelelően rugalmasak tudjanak maradni, így a tapadást a természetes határok között is biztosítani tudják.
A téli gumi és nyári gumi mintázata is nagyban különbözik, a téli gumiknak egyrészt nagyobb csapadékmennyiséget kell elvezetniük, gondoljunk itt a hóra, latyakra és vízre, ezért a mintázat profilja jóval nagyobb csapadékelvezető árkokkal van tagolva, plusz a futófelület minden egyes négyzetcentiméterét sok-sok apró lamella tagolja, ami mind elősegíti a nagyobb kapaszkodóképesség elérését, mind pedig a jobb tapadást. A nyári gumikon kisebb vízelvezető árkok is elegendőek, és nincs szükség lamellákra sem, inkább elérendő az, hogy minél nagyobb legyen a futófelület érintkezése az aszfalttal.
Sokan vitatják a gumigyártók által meghatározott 7 Celsius fokos hőmérsékleti határt, pedig ezt több fékezéses méréssel is igazolták. Sokaknak az sem világos, hogy ez a napi átlaghőmérséklet 7 Celsius alá csökkenése megfogalmazás mit is jelent pontosan. Ebből a szempontból a lényeg az, hogy a téli gumi szilika keveréke 7 Celsius fok alatti hómérsékletben már jobb tapadást biztosít, mint a nyári gumi, tehát aki járművét ősszel, vagy tavasszal az éjszakai és reggeli hidegebb időszakokban használja gyakrabban, amikor a hőmérséklet 7 Celsius alatt van, az jól teszi, ha felteszi a téli gumikat, mindannak dacáras, hogy a nappali hőmérséklet még lehet, hogy ekkor akár 10 Celsius fok fölé is felmegy. A lényeg a tehát az, hogy a használat időpontjában hány fok van.