Hogyan vezessünk vizes úton
Mikor véget és a nyár és beköszönt az ősz az esős szeptemberrel, jó ha a gépjárművezetők is tudatosítják, hogy a megváltozott útviszonyok között más vezetési technikákat szükséges alkalmazniuk. Legrosszabb esetben előfordulhat a 'vízenfutás' rendkívül veszélyes jelensége, és ilyenkor illik tudni, hogy mik lehetnek a helyes vezetéstechnikai reakciók.
Ősszel akár szeretnénk, akár nem, sokkal többször kell esős időben hosszabb rövidebb távolságot megtennünk, és ez fokozott koncentrációt igényel a még a gyakorlott gépkocsi vezetőktől is.
A legfontosabb, hogy a gumiabroncsaink ebben az időszakban megfelelő minőségűek legyenek. Ha kora ősz van, és az idő még enyhe és nyári gumival közlekedünk, vagy ha már késő ősz van és feltettük a hidegebb idő miatt a téli abroncsokat, a minimálisan megengedettnél legalább kétszer legyen mélyebb a futófelület mintázata, hogy képes legyen elvezetni a megnövekedett csapadékmennyiséget. Száraz úton a kopottabb gumik is képesek elfogadható teljesítményt nyújtani, de vizes úton már alapvetően megváltozhat a helyzet. Természetesen az lenne a legjobb, ha ősszel olyan gumiabronccsal közlekednénk, amely a gumitesztelők tapasztalatai alapján a legjobban viselkedik nedves körülmények között, ha ez nem állna rendelkezésünkre, az előbb említett futófelület árokmélységére mindenképpen fordítsunk nagyobb figyelmet, és tartsuk észben, hogy az esős úton a gumik tapadási képessége jelentően csökken. Ha kifejezetten jó 'esőgumink' lenne, akkor is óvatosabban kell vezetnünk, kevésbé jó gumi esetén viszont ajánlatos az átlagosnál is jobban csökkenteni a sebességet.
Nagyobb esőben, amikor az utakon előfordulhat a vízátfolyás, akkor a nem megfelelően megválasztott sebesség miatt kialakulhat az aquaplaning (vízenfutás) jelensége. Ilyenkor az történik, hogy a nagy mennyiségű vizet már nem képes a gumiabroncs elvezetni, és megszűnik az úttal való kapcsolata, egyszerűen a felgyülemlett vízen úszik tovább az aquaplaning hatása alá került gumiabroncs. Ha ez több gumit is érint, akkor az autó lényegében irányíthatatlanná válik. Ennek kivédésére fontos alapvetően a nem kopott gumiabroncs, és az óvatos, lassabb vezetés. Ilyenkor nincs értelme és nem is szabad fékezni, mert ha fékezünk, a gépkocsi még jobban sodródni fog, és ha a gumik kikerülnek a vízenfutás jelensége alól, a blokkolt kerekek hatására az autó viselkedése megjósolhatatlanná válhat. Ilyenkor gázelvétel javasolt, az autót csúszás irányba kell kormányozni és várni, hogy az autó újra tapadást találjon.
Amennyiben az a nagyon ritka eset fordulna elő, hogy a víz az úton hömpölyögne, és a víz szintje elérné a kipufogó magasságát, és a fékeket, akkor célszerű végig a gázon tartanunk a lábunk, hogy a lehetőségekhez mérten ne kerüljön víz a kipufogó rendszerbe, majd ha kikerültünk a vízzel borított útról, addig ne haladjunk gyorsan, amíg a fékeket meg nem szárítottuk. Ezt úgy tudjuk a leggyorsabban megoldani, ha mozgó jármű esetén többször enyhén a fékre lépünk, természetesen vigyázzunk, hogy a hátunk mögött ne legyen a közelben másik jármű.