Mire jók a téli gumi tesztek?
Arra a kérdésre, hogy miért érdemes téli gumiabroncs vásárlása előtt téli gumi teszteket olvasgatni, meglehetősen egyszerű a válasz.
A független téli gumi tesztek óriási segítséget jelentenek, hogy kiválaszthassuk a legjobb minőségű téli abroncsot, ha az ár nem számít, de abban is segíthet, hogy megtaláljuk a legjobb ár/érték arányú téligumit, amit még megenged a pénztárcánk.
Röviden összefoglalva tehát abban tud a segítségünkre lenni, hogy meghozhassuk a szándékaink szerinti lehető legjobb döntést, hogy a téli szezonban megfelelő biztonságban autózhassunk, és ne dobjuk ki a pénzt nem megfelelő abroncsokra.
Milyen szempontokat vizsgálnak a téli gumi teszteken?
Nézzük talán a legismertebb és legnagyobb tapasztalattal rendelkező
tesztelő intézmény, a német autóklub, az ADAC rendszerét, mely több szempont
alapján, és a közép-európai időjárási viszonyokat figyelembe véve végzi a
részletes vizsgálatokat.
Először is vizsgálják a téli abroncsok száraz úton való viselkedését, ezek az eredmények a teljes teszt eredményben 15 százalékos súlyban szerepelnek. Ezen belül nézik:
- a menetstabilitás jellemzőit (40%)
- a kezelhetőséget (40%)
- és a fékezési teljesítményt
(20%)
A második szempont már 30 százalékos súllyal szerepel a tesztben, ez a nedves úton mutatott viselkedést vizsgálja, azon belül:
- a fékteljesítményt (30%)
- az aquaplaning egyenes haladás (20%)
- az aquaplaning kanyarodáskor (10%)
- a kezelhetőséget (30%)
- a kanyarvételi tapadást (10%)
Ezután vizsgálják a havas úton való tapadást, ez 20 százalékos súllyal szerepel a tesztben, azon belül:
- a fékezést nézik ABS fékrendszerekkel (40%)
- az elindulást (20%)
- valamint a kikerülési
képességeket (40%)
A következő szempont csoport a jeges úton való viselkedést vizsgálja ( 10 százalékos súlyozás a teszt egészében), ezen belül nézik:
- az ABS fékezést (60%)
- valamint a kanyarodási
képességeket jeges úton (40%)
Az ez után következő szempontok pedig a téli gumik zajszintjét vizsgálják (5% a teszt egészében), ezen belül:
- a külső zajokat (50%)
- A belső zajszintet (50%)
Ezután pedig a téli abroncs üzemanyag-fogyasztási szintjét veszik górcső alá, ez 10 százalékos súlyozást kap a teszt egészében.
Végezetül pedig a gumiabroncsok tartósságát, illetve kopását nézik, ami szintén 10 százalékban számít a teljes teszteredményben.
Mi látható mindebből?
Például az, írja az origo.hu,hogy a
tesztek során nem a hóban való tapadási viselkedés nyom legtöbbet a latban,
hanem a nedves úton való viselkedés. És miért éppen az? Azért mert az
európai tél legjellemzőbb, legtöbbet előforduló időjárási tényezője az autós közlekedés
szempontjából, hogy az úttest a legtöbb esetben nedves, illetve nedves
körülmények között történik a legtöbb baleset.
Így azzal szemben, hogy a legtöbb autós a hóban való viselkedést nézné, a tesztelők a nagyobb tapasztalat birtokában tudják azt, hogy mire kell jobban figyelni, mi a fontosabb a téli közlekedés biztonsága szempontjából.
Tehát ha a vásárlás, illetve választás előtt legalább két független tesztelő intézmény eredményét átvizsgáljuk, akkor sokszorosra nő az esélye annak, hogy jó döntést hozunk, és több téli szezonban is a legnagyobb biztonságban autózhatunk.