Nyári gumi, téli gumi vagy négyévszakos gumiabroncs?
Most nézzük a típusokat egyenként.
A téli gumi futófelületét sűrűn elhelyezkedő kis lamellák borítják, amelyek
nagyon jól segítik a gumi kapaszkodását téli síkos körülmények között, a
fékerőt is hatékonyan képesek az útra átvinni, és oldalirányban is megfelelően
tapadnak. A mintaárkok mélyek, mind hosszanti, mind pedig keresztirányban,
amelyek a havat, latyakot és esőt is nagyon jól el tudják vezetni. És a téli
gumik anyaga szilikát tartalmaz, ami 7 Celsius fok alatt is lágyan, rugalmasan
tartja a gumit, amely így nem dermed meg, nem lesz merev, tehát jól tapad.
A nyári gumik a téli gumikkal szemben telített futófelülettel rendelkeznek, a felfekvési felületük tehát nagyobb, a tapadás így megfelelő lehet nyári útviszonyok között. Az gumik oldal- és hosszanti irányú csatornázása tökéletesen megfelelő a nyári esőkből származó víz elvezetésére. A nyári gumik keményebb gumikeverékből készülnek, ami a nyári körülmények között jobb tapadást biztosít.
A négyévszakos gumiabroncsok mintázata és anyaga a nyári és
téli gumik bizonyos szintű 'keveréke'. A futófelületen mind a nyári, mind a
téli gumiknál megszokott jellegzetességekből találunk felismerhető nyomokat
visszafogottabb formában. A nyégyévszakos gumi így próbál megfelelni a két
szélsőséges évszak körülményeinek, de ezt csak elég behatárolt formában képes
csak teljesíteni. Sem a téli, sem a nyári évszakban nem képes kimagasló, vagy
jó teszteredményeket elérni a direkt az adott évszakra kifejlesztett gumik
eredményeihez képest. Tehát nyáron és télen nagyobb biztonságban érezhetjük
magunkat egy speciális nyári vagy téli gumiabroncsokon futó gépkocsiban, mint
egy négyévszakos gumikkal felszereltben.
Az ár kérdése nehezebb téma, de általában az a vélemény hangsúlyosabb, hogy a
négyévszakos gumik használatával nem igazán lehet olcsóbban kijönni, mint a
nyári, téli gumik cserélgetésével.
Az eddigiekből tehát kiderül az, hogy a biztonság szempontjából mindenképpen a
speciális téli és nyári gumik megvásárlásával járunk jobban, de az is kitűnik a
tesztek eredményeiből, hogy ezek a gumik kevésbé kopnak, használatuk
kényelmesebb, és kevesebb üzemanyagot is fogyasztanak el közvetett formában.
Van e tehát érdemi előnye a négyévszakos gumiabroncsok használatának? Az esetleg megfontolhatja megvételét, aki nagyon keveset vezet, autóját nem használja extrémebb körülmények között, mivel nélkülözni tudja azt, valamint nem szereti cserélgetni a gumikat évente kétszer. Ezen kívül a évszakos gumik használta jobb megoldás lehet.