Óvakodjon a hamis könnyűfém felnitől
Milyen veszélyeket rejthet a hamis könnyűfém felni?
Amik rendkívül veszélyessé teszik a hamis alu felniket, az az, hogy a hamisítás során kizárólag a szép formaterv és a jól kinéző felületkezelés másolására fordítanak figyelmet, a könnyűfém ötvözetek nagyon kényes összetevőire nem.
Az alu felniket minden esetben nagy teherbírásra tervezik meg, és a maximális teherbírás miatt nagyon erős könnyűfém ötvözeteket szükséges létrehozni, majd az elkészült felniket többlépcsős és rendkívül alapos tesztelésnek vetik alá.
Nos a hamisítók nem terveznek meg semmit, nem kísérleteznek ki nagy teherbírású könnyűfém ötvözeteket, és nem is tesztelik le alaposan az elkészült felnijeiket, céljuk a minél hamarabbi eladások és az ebből fakadó profit beseprése.
És pont ezért választják a népszerűbb és drágább, divatos felniket hamisítás céljára, olyan felniket, amelyek nagyobb teljesítményű sportos autókra készülnek. De a baj, illetve a veszély is ilyen erős autók és felnik esetében alakulhat ki a legkönnyebben, hiszen a gyenge ötvözetű könnyűfém felnik sajnálatosan az átlagos terheléseket sem bírják huzamosabb ideig, így amikor egy erőteljes autón, sportos vezetés mellett kezdik el használni a hamis felniket, azok hamar deformálódhatnak, illetőleg el is törhetnek.
Milyen gyakori hibái vannak a hamis felniknek?
A németországi TÜV, ami egy neves és független minőség-ellenőrzéssel is foglalkozó cég, már számtalan lefoglalt hamisított könnyűfém felnit ellenőrzött, tesztelt és vizsgált, és mindezek eredményeképpen arra jutott, hogy a hamis felnik leggyakoribb hibái a peremrepedések, a peremtörések, a csavarfuratok meggyengülése és törése, ezenkívül pedig a küllők törése a kerékagyak közvetlen közelében.
A dinamikai vizsgálatok, melyeket nagyobb terhelések alatt végeztek, nagymértékű torzulási hajlamokra derítettek fényt, de már kisebb terhelések alatt is sűrűn jelentek meg repedések. Mindezek roppant nagy balesetveszélyt jelenthetnek a közlekedésben résztvevők számára.
Milyen nagyon veszélyes helyzetek léphetnek fel?
A hamis könnyűfém felnikkel közlekedő autósra a legnagyobb veszélyt a hirtelen fellépő dinamikus terhelések jelentik.
Például erőteljes fékezés során fellépő erők miatt, de a kátyúba hajtáskor eltörő, deformálódó felnik talán a leggyakoribbak. Szintén veszélyes helyzeteket okozhatnak a sportos vezetés közbeni hirtelen irányváltások, a folyamatosan változó dinamikus terhelés (erőteljes gyorsítások, fékezések).
Az eltört felnik az estek többségében azonnal légnyomás csökkenést okoznak a gumiban, ami a durrdefekthez hasonló veszélyes helyzeteket idézhetnek elő.