Rosszabbul tapadnak az eco nyári gumik
Méterekkel hosszabb fékutak az olcsósággal szemben
Az ADAC aktuális nyári gumi tesztjében 35 gumiabroncs került górcső alá, amelyekről számtalan elemzés napvilágot látott már, azonban az egyik legfontosabb, hogy az úgynevezett eco nyári gumik még mindig nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, használatuk tehát egyrészt nem minden esetben gazdaságosabb, de ami ennél is rosszabb, hogy vizes útszakaszokon nagyon rossz tapadást produkálnak, ezen a téren tehát fel sem veszik a versenyt a hagyományos eljárással készült társaikkal. Az ADAC az idei esztendőben a 185/60 R14 és a 205/55 R16 méretkategóriákból vizsgáltak meg 35 gumiabroncsot, méghozzá a Warentest Alapítvány szakembereinek társaságában.
A kísérleteknek a legnagyobb érdekessége az volt, hogy idén első alkalommal négy direkt eco gumiabroncsot is leteszteltek, mi több össze is vetettek hagyományos társaikkal annak érdekében, hogy konkrét összehasonlítási eredmények születhessenek.
Az első meglepetés, ami az eredmények kapcsán kiderült, hogy bár az eco abroncsok tekintetébe a környezetvédelem mellett a jó árat szokták kiemelni, összességében azonban az anyagiak tekintetében ezek a termékek csak minimálisan olcsóbbak normál társaiknál.
Ez a minimális ár pedig sajnos negatívan vetül ki a teljesítmény tekintetében, hiszen a mérések alapján a nedves útfelületeken sokkal rosszabb tapadással rendelkeztek az eco besorolású termékek. Ez példának okáért méterekkel hosszabb fékutakat eredményezett a két abroncskategória tekintetében azonos körülmények között.
A Bridgestone nyári gumik remekelnek
Egyedüli kivételt a teszten a Bridgestone Ecopia EP001S nyári gumi jelentett, ami normál társához, avagy a Bridgestone Turanza T001-hez képest rövidebb fékutat tudott produkálni, azonban az összképet beárnyékolja, hogy a kérdéses eco abroncs gyártását a túl alacsony kereslet miatt már le is állították.
Általánosságban kijelenthető, hogy a nedves aszfalton produkált rosszabb teljesítmény mellett az eco gumik a futásteljesítmény tekintetében is óriási, mintegy kétszeres eltérést produkáltak hagyományos társaikhoz képest. Volt tehát például olyan abroncs, ami feleannyira kopott el azonos futásteljesítmény alatt.
A teszten részt vett Bridgestone termék is csak feltételesen ajánlott kategóriába került, akárcsak a Kumho KH27 Ecowing ES01 eco abroncs, míg a Matador MP16-ost a tesztelők a „nem ajánlott” kategóriába helyezték. Szintén a „nem ajánlott” kategóriát képviselte a Nankang Econex Eco-2 Green/Sport is, ami helyett ugyan az aktuális szezonban már inkább a Nankang Econex Eco-2+ Green/Sport eco abroncsot találhatjuk meg a forgalmazók kínálatában, amit ugyan az ADAC nem tudott lemérni, de jelentős javulásra nem számítottak tőle az elődhöz mérten.